Development of marketing and retail simulators for Business games

Sheila Serafim da Silva, Murilo Alvarenga Oliveira

Resumo


This study examined the development of the model (prototype) of an educational simulator of marketing in the retail area. The study is exploratory and applied nature, and through a qualitative approach seeks to increase the level of credibility of the model proposed. At first, we carried out a literature review of Organizational Simulation, and then showed the characteristics of three educational simulators of marketing and / or retail available. After this step, we elaborated the conceptual modeling of the simulator and prepared of supporting materials. The results demonstrated the importance of this process to reach a certain level of credibility and approximation to the reality. As a contribution, the study provided the elaboration of an educational tool to be used by students and researchers in the teaching-learning and applied research environments, as well as the training and development of marketing and management professionals.

Palavras-chave


Simuladores Organizacionais; Marketing; Varejo.

Texto completo:

PDF/A (English)

Referências


BERNARD, R. O método de jogos de empresas/ simulação gerencial. Cap. 7 In: MARION, J. C.; MARION, A. L. C. Metodologias de ensino na área de negócios. 2006. Disponível em: Acesso em: 15 out. 2010.

BERNARD, R. Manual do Coordenador. SIMCO 6.0 - Simulação Comercial. Bernard Sistemas Ltda. Florianópolis, 2009.

BERNARD, R. R. S.; SOUZA FILHO, J. C. Simulação Gerencial: uma proposta de Introdução e Adequação do Método aos Cursos de Graduação em Administração e Ciências Contábeis. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE. Anais: Recife, Pernambuco: EnEPEQ, 2007. CD-ROM.

BORRAJO, F.; BUENO, Y.; PABLO, I.; SANTOS, B.; FERNÁNDEZ, F.; GARCÍA, J.; SAGREDO, I. SIMBA: A simulator for business education and research. Decision Support Systems / Elsevier, 48, 2010, p. 498-506.

CAMPOMAR, M. C.; IKEDA, A. A. Análise, planejamento, controle e gestão simulada de marketing. São Paulo: USP/FEA, 2006. (Manual de Apresentação do MARKSTRAT).

DICKINSON, J.R; WHITELEY, T.R; FARIA, A.J. An empirical investigation of the internal validity of a marketing simulation game. Developments in Business Simulation & Experiential Exercises, v. 17, 1990.

FARIA, A.J.; WELLINGTON, W.J. Validating business gaming: Business game conformity with PIMS findings. Simulation Gaming. v. 36, p. 259, 2005.

KEYS, B.; WOLFE, J. The role management games and simulations in education and research, v. 16, n. 2, p. 307-336, 1990.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006. 12 ed.

MARKETPLACE – Simulador Organizacional. Disponível em: www.marketplace-simulation.comflashall-levelsdemo-dynamic-im-na.html#strategy1>. Acesso em: 05 out. 2010.

OLIVEIRA, M. A. Implantando o Laboratório de Gestão: um programa integrado de educação gerencial e pesquisa em administração. 293p. Tese (Doutorado em Administração) da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2009.

PRAY, T. F.; GOLD, S. Inside the black box: an analysis of underlying demand functions in contemporary business simulation. Developments in Business Simulation & Experiential Exercises. v. 9, p. 110-116, 1982.

PRETTO; F.; FILARDI, F.; PRETTO; C. Jogos de empresas: uma estratégia de motivação no processo de ensino e aprendizagem na teoria das organizações. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis, v. 3, n. 1, jan./jun. 2010.

ROSAS, A. R. Criação de um Simulador Educacional para Empreendedores: simulando novos negócios B2B de base tecnológica. 285p. Tese (Doutorado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo – SP, 2009.

ROSAS, A. R.; SAUAIA, A. C. A. Modelo Conceitual de Decisões no Estágio de Criação de um Negócio: Base para Construção de um Simulador para Jogos de Empresas. Revista de Administração Contemporânea - RAC, Curitiba, v. 13, n. 4, p. 663-682, out./dez. 2009.

ROSAS, A. R.; SAUAIA, A. C. A. Jogos de empresas na educação superior no Brasil: perspectivas para 2010. Enfoque Reflexão Contábil, v. 25, n.2, p. 72-85, set-dez/2006.

SAUAIA, A. C. A. Laboratório de Gestão: simulador organizacional, jogos de empresas e pesquisa aplicada. 2. ed. Barueri, São Paulo: Manole, 2010.

SAUAIA, A. C. A.; OLIVEIRA, M. A. Decomposição do desempenho organizacional em um jogo de empresas. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis, v.4, n.1, p.158-182, jan./jun. 2011.

SIMCO 6.0 – Simulação Comercial. Manual da Empresa. Bernard Sistemas Ltda. Florianópolis, Janeiro de 2009.

STAHL, L. M.; LOPES, Estratégias de Avaliação para Jogos de Empresas Gerais: avaliando desempenho ou aprendizagem. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 28, Curitiba, 2004. Anais. Curitiba: ANPAD, 2004, 1 CD-ROM.

WELLINGTON, W.; FARIA, A. J. Validating Business Simulations: do simulations exhibit natural market structures. Developments in Business Simulation and Experiential Learning, v. 33, 2006.

WESTPHAL, F. K.; LOPES, P. C. Desenvolvimento de simuladores para jogos de empresas: abordagens ao design. Gestão da Produção, Operações e Sistemas – GEPROS. v. 5 n. 2, out./dez. 2007. p. 143-154.

WOLFE, J.; ROBERTS, C. R. A longitudinal study of the external validity of a business management game. Developments in Business Simulation & Experiential Learning. v. 10, 1983. p. 9-12.




DOI: http://dx.doi.org/10.19177/reen.v7e12014p.242-262

##plugins.generic.alm.title##

##plugins.generic.alm.loading##

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


R. eletr. estrat. neg.Universidade do Sul de Santa Catarina, Santa Catarina, ISSN 1984-3372

Licença Creative Commons


REEN is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported .